Проєктування як стратегія професійної підготовки майбутніх екологів та шляхи його реалізації

Автор(и)

  • Л. І. Демчук кандидат педагогічних наук, доцент кафедри екології Державний університет “Житомирська політехніка” м. Житомир, Україна
  • О. М. Алпатова кандидат біологічних наук, доцент кафедри екології Державний університет “Житомирська політехніка” м. Житомир, Україна
  • А. В. Кірейцева кандидат економічних наук, доцент кафедри екології Державний університет “Житомирська політехніка” м. Житомир, Україна

Анотація

Історично сформована потреба суспільства здійснюватися коеволюційний з природою розвиток, реалізуватися в процесі переходу суспільства в нову фазу стійкого розвитку, визначеного всім процесом соціальної історії. Основа до стійко розвиваючого суспільства - шлях морального, інтелектуального розвитку, шлях освіти, позначений в Стратегії освіти для сталого розвитку. Зміна освітніх парадигм в області екологічної освіти, підготовка переходу до утворення для сталого розвитку вимагає від викладача володіння вміннями його проектування, освоєння яких може з'явитися показником професійної компетентності. Актуальність дослідження на соціальному рівні обумовлена низьким рівнем екологічної культури населення при високій соціальної потреби в ній в період загострення проблем природокористування та переходу до постіндустріального стійко розвиваючого суспільства. Актуальність дослідження на науково-теоретичному рівні визначається вимогою підвищення рівня теоретико-методологічного обґрунтування підготовки педагогів до професійної діяльності в сучасних динамічних умовах. Актуальність дослідження на науково-педагогічному рівні обумовлена недостатньою розробленістю проблеми підготовки студентів і педагогів до екологічної освіти в динамічно розвиваючій освітній системі. Актуальність дослідження на науково-методичному рівні визначається недостатнім методичним забезпеченням підготовки педагогів до екологічної освіти. Результатом цілеспрямованого навчання майбутніх екологів проєктуванням є формування: вміння інтегрувати знання отримані в процесі навчання для вирішення навчально-професійних завдань; вміння аналізувати власну діяльність; експертиза навчально-професійної діяльності своїх товаришів; вміння проявити індивідуальні креативні здібності для вирішення навчально-професійних і дослідницьких завдань.

Посилання

Аніщенко В. М. Якість професійної підготовки виробничого персоналу – основа ефективності виробництва / В. М. Аніщенко // Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. – 2013. – №5. – С. 33-39.

Анищенко В. А. Концептуальные основы проектирования образоваотельных систем / В. А. Анищенко // Педагогическое проектирование. – 2013. – №1. – С.6-25.

Ашеров А. Т. Практика рішення наукових і методичних проблем впровадження модульно-рейтингової організації навчального процесу: Монографія / А. Т. Ашеров, Г. І. Сажко. – Харків: УІПА, 2010. – 92 с.

Безрукова B. C. Педагогика. Проективная педагогика : учеб. пособие / B. C. Безрукова. – Екатеринбург: Деловая книга, 1996. – 344 с.

Беляева А. П. Развитие системы профессионального образования // Педагогика. — 2001. — №8. — С. 3−8.

Большой энциклопедический словарь / Гл. ред. А. М. Прохоров. – М.,СПб: Сов. энциклопедия: Фонд «Ленинградская галерея», 1993. – 1628 с.

Брюханова Н. О. Методика навчання майбутніх викладачів технічних дисциплін проектуванню дидактичного матеріалу : дис. ... канд.. пед. наук : 13.00.02 / Брюханова Наталія Олександрівна. – Харків, 2002. – 248 с

.Глосарій основних термінів професійної освіти і навчання / упоряд. Десятов Т. М.; за заг. ред. Н. Г. Ничкало. – К.: АртЕк, 2009. – 192 с.

Гончаренко С. Фундаментальність професійної освіти – потреба часу / Семен Гончаренко // Проф.-техн. освіта. – 2005. – №1. – С.5-6.

Закон України «Про професійно-технічну освіту» № 103/98 ВР, із змінами від 19 грудня 2006 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до документа:

Исаева Т. Е. Педагогическая культура преподавателя как условие и показатель качества образовательного процесса в высшей школе / Т. Е. Исаева. – Ростов н/Д.: Рост. ун-т путей сообщения, 2003. – 312 с.

Ковальчук В. В. Сутнісно-змістовна характеристика категорії «професійна компетентність» як показника рівня фахової підготовки студентів / В. В. Ковальчук // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2007. – № 18. – С. 84-88.

Концепції розвитку професійно-технічної освіти в Україні на 2010 – 2021 роки [Електронний ресурс].

Концепція Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки: схвалена розпорядж. Кабінету Міністрів України від 27. 08. 2010 № 1723 – р. // Інформ. зб. М-ва освіти і науки України. – 2010. – № 17/18. – С. 13-19.

Кравець Ю. І. Забезпечення якості професійної підготовки робітничих кадрів на основі компетентнісного підходу / Ю. І. Кравець // Науковометодичне забезпечення професійної освіти і навчання: матеріали Звітної науково-практичної конференції (м. Київ, 22-25 березня 2014 р.). Т. 1. / Інститут професійно-технічної освіти НАПН України / за заг. ред. В. О. Радкевич. – К.: ІПТО НАПН України, 2013. – С. 52-54

Кручек В. А. Формування комунікативних вмінь студентів вищих аграрних навчальних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : дис. … канд. пед.. наук : 13.00.04. / Вікторія Аркадіївна Кручек; Нац. агр.. ун-т. – К, 2003. – 576 с.

.Олейникова О. Н. Профессиональные стандарты – основной критерий повышения качества профессионольного образования / О. Н. Олейникова, А. А. Муравьева // Образование в документах. – 2007. – № 21. – С. 67-74.

Педагогічний словник / за ред. дійсного члена АПН України Ярмаченка М. Д. – К. : Пед. думка, 2001. – 498 с.

Пичугина Г. В. Компетентностный подход в технологическом образовании / Г. В. Пичугина // Школа и производство. – М.: ШколаПресс, 2006. – № 1. – С. 10-15.

Про затвердження державного стандарту професійно-технічної освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. № 1135 // http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1135-2002-%D0%BF

Професійне навчання кваліфікованих робітників у країнах Європейського союзу: навчально-методичний посібник / [Ворначев А. О., Кравець Ю. І.]. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 140 с.

Російсько-український і українсько-російський тлумачний словник / За загал. ред. Л. Г. Савченко. – Х.: Прапор, 2003. – 542 с.

Сушенцева Л. Л. Формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах : теорія і практика [монографія] / Л. Л. Сушенцева; за ред. Н. Г. Ничкало. – К. : Видавничий дім, 2011. – 488 с.

Шевченко Г. П. Концептуальна сутність компетентнісного підходу: європейський вимір / Г. П. Шевченко // Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: мат. метод. сем. – К.: Педагогічна думка, 2009. – С. 121-130.

Опубліковано

2021-11-20

Як цитувати

[1]
Л. І. Демчук, О. М. Алпатова, і А. В. Кірейцева, «Проєктування як стратегія професійної підготовки майбутніх екологів та шляхи його реалізації», REICST, с. 69–78, Лис 2021.